Dagbesteding 2.0
De juiste cliënt op de juiste plek
Bij het inrichten van Dagbesteding 2.0 was het naast de optimalisatie van de dagbesteding ook van belang dat de cliënt op de juiste plek zit, waar hij voldoende wordt uitgedaagd. “Doordat een groot deel van de doelgroep ouder wordt, hebben we bijvoorbeeld te maken met veranderende behoeften/zorgvraag bij cliënten”, aldus coördinerend activiteitenbegeleider Petra van Mierlo.
Hoe zorg je ervoor dat cliënten op de juiste plek terechtkomen voor hun dagbesteding? Dat heeft volgens Petra vooral te maken met een goede samenwerking tussen woonbegeleiders en activiteitenbegeleiders. “In de coronaperiode werd dagbesteding tijdelijk vanuit de eigen woning gegeven. Vervolgens mochten we weer naar de diverse dagbestedingslocaties, maar niet iedereen kwam op zijn vaste locatie terecht. Die situatie hebben we mede gebruikt om te nader te onderzoeken of we iedereen dagbesteding konden aanbieden die echt bij de actuele zorgvraag paste”, vertelt Petra.
Tot zijn recht
Hoe belangrijk is zo’n passende plek? “Heel belangrijk. We hebben cliënten die als jongvolwassene zijn binnengekomen en die al gedurende lange tijd naar eenzelfde locatie voor dagbesteding gaan. Wanneer een locatie niet meer passend is of onvoldoende uitdaging biedt, betekent dit zeker ook iets voor het totale geluk en trots van de cliënt zowel binnen dagbesteding als wonen. Als je geen fijne werkplek (meer) hebt, dan ben je thuis ook niet te genieten.” Al zoekend naar de juiste dagbesteding voor cliënten is de intensieve samenwerking tussen wonen en dagbesteding echt tot zijn recht gekomen, vindt Petra.
Later aansluiten
In de praktijk betekende dit dat voor iedere cliënt een keuze is gemaakt voor ervaringsgerichte of maatschappelijk gerichte dagbesteding. Dat gebeurde door per cliënt een uitgebreide zorgvraagindicatie in kaart te brengen. Met het oog op de structuur gaan cliënten naar maximaal twee dagbestedingslocaties per week. Cliënten hebben de kans gekregen om proef te lopen bij een andere dagbesteding dan waar zij aan gewend waren. Alhoewel er basistijden zijn voor dagbesteding, kunnen degenen die ’s morgens wat meer rust of tijd nodig hebben, later aansluiten. “Waarom zou je aan iemand trekken zodat ze om half negen klaarstaan, terwijl het zoveel beter is voor de cliënt en voor hun begeleiders om dat niet te doen”, aldus Petra.
Flexibel
Volgens Petra is het werk voor diverse activiteitenbegeleiders door de nieuwe organisatievorm zwaarder geworden, omdat werktijden flexibeler worden ingezet en dat was even wennen. “Het duurde even voordat iedereen de conceptvisie begreep en deze naar het dagelijks werk kon omzetten. Erop terugkijkend kan ik gelukkig zeggen: er zijn meer succesverhalen dan pijnplekken. Dagbesteding zoals het was, was goed. Maar het nieuwe biedt mooie kansen, verrassende uitdagingen en geluksmomenten voor zowel de aan ons toevertrouwde doelgroep als de activiteitenbegeleiders.”